DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Børn i udsatte positioner

Børns sjæle vokser som sarte planter mod lyset. Vi kan ikke bebrejde dem for at vokse skæve, hvis vi kun tilbyder dem lys fra én side " (egen oversættelse)
Dirk de Sousa, zitate.de

Udfordringer i hverdagen

Nogle gange har et barn af forskellige årsager udfordringer i hverdagen.  Disse udfordringer kan påvirke barnets trivsel og udvikling i en negativ retning. Barnet kan have fysiske eller psykiske handicap eller der kan være forskellige mindre eller større faktorer i barnets miljø, der påvirker barnet. Et barn kan være i en følelsesmæssig ubalance, f.eks.   hvis forældrene bliver skilt eller at ens bedste ven er flyttet. Sådanne faktorer kan have en betydning for barnet for en kortere eller længere tid.

Samarbejdet med jer som forældre er af særlig vigtig betydning.  Vores mål er at inddrage alle de forskellige faktorer i vores iagttagelser og overvejelser. Vi er åbne og nysgerrige og ønsker at tale med jer og barnet for at forsøge at finde ud af, hvad der har en betydning for udviklingen og trivslen for barnet. Vi ønsker at forstå, hvilke faktorer der påvirker barnet i børnehaven eller i hjemmet. Vi undersøger, hvor udfordringerne gør sig gældende, og undersøger, hvilke ressourcer vi kan mobilisere.

Vi kan løse mange ting internt i vores samarbejde med forældrene. Men har vi brug for ekstern rådgivning, såsom familierådgivning, sundhedspleje, psykologer, talepædagoger eller lignende, henvender vi os til disse.  Vi har et meget tæt og godt  samarbejde med andre faggrupper og bruger de eksisterende tilbud, der kan støtte barnet og familien

Anne Linder (2020): ” Trænerguide. Om at undervise i ICDP” Forlaget Relatuz

At forstå barnet gennem forskellige perspektiver

Det er meget vigtigt for os at forstå barnet ud fra forskellige perspektiver. Vi anvender en række forskellige spørgsmål der sikrer, at vi, sammen med vores iagttagelser og vores overvejelser, kommer hele vejen rundt om problematikken.

  • Hvad vil barnet fortælle os gennem sin måde at agere på?
  • Hvilke ressourcer ser vi i barnet og i miljøet?
  • Hvad har barnet brug for fra os for at trives og udvikle sig?
  • Hvordan kan vi tilrettelægge hverdagen, så barnet føler sig set og hørt?
  • Hvordan støtter vi barnets læring?
  • Hvad kan vi gøre for at støtte venskaber mellem barnet og de andre børn?

Udgangspunkt i barnets perspektiv - børneinterview:

En børneinterview er en metode, vi ofte anvender for at belyse udfordringerne og problemerne. Vi spørger barnet idet vi ønsker at inddrage hans eller hendes synspunkt i vores overvejelser og løsninger. Hvordan oplever barnet sin verden, og hvordan har barnet det med de voksne og de andre børn. Dette er nogle af de elementer, der kan støtte barnets udvikling i en god retning. Børneinterviewet giver os en meget værdifuld viden og respekterer barnets perspektiv.

Omsorg og empati:

Børn i udsatte positioner har brug for megen omsorg og empati. Derfor er vores relation til barnet et væsentligt omdrejningspunkt, så barnet på trods af sine udfordringer føler at det hører til og er en del af fællesskabet

Målrettet indsats

Ved at arbejde i små læringsgrupper kan vi arbejde meget målrettet med at understøtte udviklingen af de enkelte udviklingsområder. Vi har især fokus på udviklingen af de eksekutive funktioner

I arbejdet med de eksekutive funktioner lærer børnene at fokusere på et fælles tredje, at holde sig tilbage og ikke blot at følge en spontan impuls. Den kognitiv fleksibilitet er ligeledes et indsatsområde. At lære „at have hold på sig selv“ er et af vores læringsmål. Forskning viser, at gode eksekutive funktioner er grundlaget for udviklingen af motoriske færdigheder, sprog, kognition samt især social-emotionelle færdigheder

Inklusion i børnefællesskaber

Det er meget vigtigt for os, at barnet føler sig som en del af fællesskabet og i hverdagen oplever sig selv som en aktiv deltager. Som medarbejdere arbejder vi målrettet med forskellige lege, der understøtter denne proces. Vi sætter samarbejdslege og lege hvor fællesskabet er i centrum i gang hvor alle børn kan deltage, og hvor sociale færdigheder er i fokus. Vi oplever at børnene senere bruger de lærte færdigheder i den frie leg. Gennem vores aktive deltagelse i lege hjælper vi børn i udsatte positioner med at blive synlige i gruppen. Vi kan aktivt lede en leg og gennem dialog med børnene tydeliggøre, hvilke roller de enkelte børn kan have i legen, og hvem der kan hjælpe.

De andre børn og børnegruppen spiller også en væsentlig rolle i at skabe et tolerant og positivt dynamisk fællesskab. Vi tager forskellige midler i brug for at give børn i udsatte positioner en mulighed fora t blive set i gruppen. Vi iagttager børnenes frie lege for at følge legens udvikling. Vi observerer det sociale fællesskab mellem børnene og deres leg og understøtter der, hvor der opstår udfordringer som ikke kan løses selvstændigt mellem børnene.

×