DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Leg

Legen er den højeste form for forskning"
Albert Einstein

At lege har en værdi i sig selv og at lege for legens skyld

Børns leg indeholder utallige muligheder for udfoldelse og mange udviklingstrin. Disse udviklingstrin er vigtige byggesten, der understøtter udviklingen af grundlæggende personlige og sociale kompetencerog barnets generelle trivsel.

Gennem legeprocessen fremmes blandt andet koncentrationsevne og kreativitet og selvvirksomheden udvikles. Børnene glemmer sig selv, udvikler fantasi og leger med identiteter i forskellige rollespil. De skaber nye verdener gennem deres fantasi, går ud over rammerne af virkeligheden og glemmer rum og tid. Børnene kommer i en  flow tilstand  hvor alt er muligt og ikke føler nogen begrænsninger.

Leg fungerer også som afspænding og som en ventil for børnene. Børnene kan sammenligne legen med deres virkelige verden og forarbejde denne ud fra deres egne behov og målestok. Glæden ved kommunikation og udforskning opstår i den daglige leg i vores indendørs og udendørs legeområder.

Børnenes leg

Legen er en motiveret konfrontation med verden og dens fænomener. Vi giver legen en masse tid og rum i vores børnehavehverdag. Det er vigtigt for os, at børnenes som om-lege, rollespil og den frie leg kan udfolde sig. Disse former for leg bidrager væsentligt til forståelsen af verden og styrker børnenes relationer og fællesskab.

Rollespilsklassikere, såsom købmand eller vores „ambulance“- leg understøttes af vores medarbejdere og udvides med børnenes ideer. I „ambulancelegen“ omdannes vores mooncars til ambulancer, og hvide hætter bliver udstyret med et rødt kors – og så er man ambulancefører. Selvfølgelig har de også brug for syge eller tilskadekomne, som findes her og der på legepladsen. Med få midler og en masse fantasi er et rollespil, der kræver en masse samarbejde, og en leg i gang.

Som beskrevet ovenfor, har legen og det at komme i flow en stor drivkraft for yderligere opdagelse, udforskning og forståelse af verden. Vi oplever, at mange børn afprøver identiteter gennem legen og deres egen personlige udvikling bliver formet eller styrket af dem. Den grænseløse frihed i legen styrker børnenes egne initiativer og de oplever en dyb tilfredshed.

Dannelse af venskaber og stærke relationer

De første dybere venskaber danner sig fra omkring 3-årsalderen, hvor behovet for sociale samspil også kan opfyldes uden for familien. Børnenes tilknytningsadfærd og deres måde at etablere relationer på er meget fundamentalt og noget, som vi som pædagogisk personale iagttager meget.

Vi er meget opmærksomme på, at børnene kan knytte sig til andre børn og får en plads i børnegruppen, som de kan fylde ud. Mange venskaber udvikler sig i børnehaveperioden og børn finder hinanden og ledsager hinanden mange år ud i fremtiden. Andre relationer har brug for støtte fra os medarbejdere eller forældre for at vokse frem og blive stabile. I løbet af dagen kan man ofte hos os høre spørgsmål som: „Hvad er egentlig en god ven?“ eller „hvordan bliver I venner igen?“.

Vi støtter i løbet af dagen mange gange børnenes tanker og refleksioner, når de beskæftiger sig med begrebet “venskab” i deres hverdag og at de over tid lærer at være en god ven. Stærke relationer beriger vores sociale fællesskab og skaber et demokratisk grundlag.

Forskellige legeformer:

Legen og de forskellige former for leg er altid knyttet til dannelseselementer og er derfor altid berigende og udviklingsfremmende. Vi tilbyder en bred vifte af legemuligheder både i børnehavedagen og gennem vores ugentlige aktivitetsplan.

Uanset om børnene leger i funktionsrummene, på vores legeplads eller i idræts- og svømmehallen, har de mulighed for at få mange legeerfaringer, som er forankret i de forskellige læreplanstemaer. Det drejer sig f.eks.:

  • konstruktionslege
  • bevægelse og afspændingslege
  • sang og musiklege
  • samarbejdslege
  • brætspil og sproglege
  • rundkredslege og gættelege

Den voksnes rolle

Den voksnes rolle er især at være iagttagende og varierer alt efter børnenes alder. Vi er meget opmærksomme på at tilbyde differentierede legemuligheder, der svarer til alder og udvikling for alle vores børn i småbørnsgruppen og børnehave. Legene støttes af vores medarbejdere, og de forsøger at ledsage børnene empatisk og fintfølende. Som udgangspunkt er det medarbejdernes opgave at danne pålidelige og sikre relationer til barnet og skabe en sikker ramme for udforskning og leg.

Det er også vores opgave, at ethvert barn er del af et legefællesskabet.

Vi forholder os til følgende spørgsmål

  • Hvordan kan barnet lære at omsætte sine ideer til leg?
  • Hvordan lærer barnet at komme i gang med en leg og få den gennemført?
  • Hvordan kommer barnet med ind i de andre børns leg?
  • Hvordan ser en god afslutning af en leg ud?
  • Hvordan lærer barnet at løse uoverensstemmelser eller konflikter?
  • Hvordan lærerbarnet at forhandle med sine legekammerater – hvornår giver jeg efter, hvornår holder jeg fast i min idé?

Børnenes leg indeholder en enorm dynamik, som vi skal ledsage som medarbejdere. Vi kan være rollemodeller, sætte en klar ramme, støtte aftaler og stille passende spørgsmål, der giver impulser – ind i mellem stoppe op og tænke os om eller blot følge børnenes ideer og lege med.

Udformningen af vores pædagogiske læringsmiljø afspejler vores pædagogiske holdninger, der stimulerer og udvikler børnenes leg. Under punktet pædagogiske grundlag pædagogisk læringsmiljø i vores læreplan er dette beskrevet mere detaljeret.

×