DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Natur, udeliv og science

"Gå ud i naturen, det kan bevirke mange ting" (egen oversættelse)
Christian Lenz - zitate.de

Naturens magi

Ovenstående citat er vigtigt for os, idet naturen for os byder på utallige forskellige muligheder. I de skiftende årstider præsenterer naturen sig altid forskelligt. At opdage plante- og dyreverden sammen med børnene og gå på tur og søge efter spor i naturen er spændende og lærerigt. Vi mærker vejret og naturens magi på egen krop fordi vi bevæger os i den.

Naturen som rum til eksperimenter

Naturen er for oset rum til at eksperimentere i. Vi bruger skoven hele året. Børnene oplever forår, sommer, efterår og vinter med alle deres sanser. Vores naturgruppe er hver uge i skoven eller på en opdagelsestur. Der arbejdes med temaer med forskellige fokus der ændrer sig løbende, for at give børnene forskellige oplevelser og erfaringer. Et af vores gennemgående fokuspunkter er at give børnene en begyndende forståelse for bæredygtighed og miljøbevidsthed.

De fire naturelementer vind, luft, vand og ild, tages op igen og igen og uddybes i forskellige projekter.

Forskellige naturtyper som skov, strand og hav, søer eller åer undersøges og udforsket i løbet af året under udflugter i nærmiljø eller under længere ture, såsom på vores koloni.

Livet udenfor i naturen

Vores legeplads er indrettet på en sådan måde, at de fire naturelementer er til stede. I løbet af året bruges vores bålplads til madlavning. Vi anvender årstidens grøntsager eller frugter til at lave et lækkert måltid over ilden. Børnene lærer at omgås ilden og hvilke kræfter der er i dette naturelement. At mærke varmen fra et bål er noget helt særligt.

Vores vandlegeplads bruges til eksperimenter, bygning af vandkanaler, lege med mudder og til at lege og sprøjte med vand. Når vandet om vinteren fryser til is, får vandet en ny værdi for legen. Jorden og sandkassen bruges til at grave, bygge, konstruere og lave forskellige former. Luften fornemmes, temperaturer mærkes, træerne observeres i blæsevejr og der lyttes til vinden.

Sammen med børnene dyrkes planter i børnehaven eller små køkkenhaver og iagttages, efterhånden som de vokser. Vi høster fra vores højbede eller frugttræer og buske og forarbejder råvarerne i vores køkken. Børnene oplever derved processen „fra jord til bord“.

Vores nærmiljø

Vi bruger vores nærmiljø til forskellige aktiviteter og projekter i forhold til temaet natur. Vi besøger f.eks. en lille sø og følger her livet af forskellige dyr der lever i vandet såsom insekter eller frøer. Børnene undersøger hvilke dyr der findes her og vores naturbøger, plakater eller I-Pad hjælper os med at få mere viden.

Frøerne er oftest et tilbagevendende emne. Om foråret observerer vi udviklingen af frøenes æg, de levende haletudser og frem til voksne frø. De regelmæssige besøg ved søen med net og det medbragte akvarie giver os mulighed for at følge alt ganske tæt.

Vi besøger nogle af de omkringliggende gårde for at se på dyrene og dyreholdet. Vi besøger naboer, der holder kaniner eller kyllinger eller har lam i foråret. På den måde vækker vi børnenes nysgerrighed og henleder deres opmærksomhed på deres nærmiljø. Vi undersøger i fællesskab de spørgsmål, der opstår og bliver klogere.

Miljøbevidsthed

I vores aktiviteter i naturen, men også i børnehaven, forsøger vi at formidle en sund miljøbevidsthedtil børnene. Vi deltager hvert år i den landsdækkende affaldsindsamling. Her tydeliggør vi gennem projekt og tematisk arbejde vigtigheden af at passe på vores natur. Også på gåture i hverdagen indsamler vi skrald og taler om, at alle har et ansvar. Vi taler om, hvordan man håndterer skrald derhjemme, og hvordan man tager sig af vores natur. Vi opfordrer forældre til at gøre madpakken så miljøvenligt som muligt sammen med deres børn. Det vil sige så vidt muligt ingen stanniol eller plastfilm – det ved vores børn.

Forskning (Science)

Begrebet forskning, dvs. science, er et integreret element i alle førnævnte aktiviteter Vi er opmærksomme på sammen med børnene at undersøge de naturfænomener, vi oplever. Når vi observerer frøer, arbejder vi med kategorisering og mængdeforståelsen – vi sorterer frøer efter størrelse, type eller farve eller vi tæller dem.

Når vi laver mad, hvad enten det er indendørs eller udendørs, vejer vi ingredienserne af og finder ud af, hvordan en vægt fungerer. Når vi bager brød, ser vi, hvordan gær virker, og vi oplever, hvad der sker med æblestykker, når vi koger dem.

×