Alsidig personlig udvikling
Jeg hører til " - at være legitim deltager i fællesskabet
Centralt for barnets udvikling er, at barnet føler sig som en legitim deltager i fællesskabet i børnehaven. Barnet skal have mulighed for at få erfaring i fællesskabet både som den, der iagttager og den som tager initiativet. Vi har som mål, at barnet føler sig både hørt og set og at barnets meninger har en værdi og en betydning for fællesskabet.
Derfor er det en hjørnesten for os, at barnet føler sig sikker og tryg hos os. Fordi kun når barnet føler sig sikkert og tryg, er barnet klar til at gøre sig erfaringer med og i de fællesskaber og verden omkring.
Vi ønsker at møde alle børn på en bekræftende og opmuntrende måde og lytte til barnet. Dette skaber tillid og sikkerhed, som barnet har brug for, for at åbne op og dele tanker og følelser og for at udvikle selvværd.
"Jeg kan noget" og "Jeg skal nok klare det" – at opleve kompetence og udvikle resiliens
Det er vigtigt for os, at hverdagen giver alle børn mulighed for at blive robuste og modstandsdygtige – dvs. at de udvikler resiliens. Resiliensen understøtter, at børn trives og at de ser optimistisk på livet – faktisk mere end barnets IQ. En robust person har tillid til, at man, selv om man fra tid til anden møder udfordringer og kommer ud af balance, fordi tingene ikke går som man havde tænkt sig, altid lander på fødderne igen.
Vi har fokus på, at børnene så meget som muligt handler selv. Barnets selvvirksomhed når det tager tøj på, spiser, leger eller i mange andre hverdagssituationer og aktiviteter er særdeles vigtigt for os.
Vi opfordrer børnene til selv at prøve og til at eksperimentere. Nogle gange er barnet i starten en smule usikker og frustreret, fordi det endnu ikke har gjort sig erfaringen , som det skal bruge for at klare opgaven Nogle gange lykkes det heller ikke første gang og måske man bare mest lyst til at give op.
Ved at opfordre barnet til at handle aktivt, og som vi nænsomt støtter, kan barnet udvikle følelsen af selvvirksomhed. Vi er opmærksomme på barnets initiativer og giver om nødvendigt lidt hjælp og giver barnet anerkendelse for at det gør sig stor umage. Med dette fokus kan barnet opleve, at deres egen indsats fører til, at ting lykkes. Der opstår en oplevelse af kompetence og selvtillid i forhold til i ens egne handlinger og resiliensen fremmes.
Oplevelse af kompetence opstår også i børnefællesskabet. I vores aktiviteter, i den frie leg eller også i hverdagsrutinerne, forsøger vi at bringe samspillet mellem børnene i spil. Når barnet oplever at hjælpe et andet barn, føler det sig kompetent – „Jeg kan noget!“. Et barn kan også udvikle mod til at handle ved at se og sammenligne – „hvordan gør min ven “ og „hvis han kan, så kan jeg også“ – at lære gennem en rollemodel.
At føle sig kompetent er et grundlæggende menneskeligt behov og frigør potentialet for læring.
"Jeg kan og vil selv!" - at støtte og udfordre barnets engagement
Et resilient barn tør prøve ting, hvor det ikke altid er sikkert, at det lykkes. Denne tillid er, sammen med barnets følelse af tryghed, en forudsætning for udfoldelsen af barnets engagement.
Gennem vores egen interesse og entusiasme støtter vi barnet i at afprøve og undersøge sine omgivelser. Det sker sammen med de andre børn i vores aktiviteter, hvor vi lægger stor vægt på, at barnet udforsker ting. Vi er bevidste om, at børnenes interesser kan være forskellige, og at børn har forskellige behov. Vi skaber plads og tid til at ethvert barn ud fra sine individuelle forudsætninger kan fordybe sig og tilegne sig ny viden.
Vi støtter også barnet i dets personlige proces i at træffe beslutninger. Nogle gange ønsker et barn ikke at deltage i en bestemt aktivitet eller i de andre børns leg. At turde have sin egen mening og at træffe et valg,som ikke altid deles af de andre børn og personalet, er for os en vigtig proces i den alsidige personlige udvikling af barnet. At understøtte udviklingen af autonomifølelsen, selvværdet og selvtilliden er meget vigtig for os.