DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Dannelse

Dannelse er at udvikle evnen til kunne tage ansvar for sig selv, for andre og for den verden, vi lever i

Dannelse starter helt fra man er lille. I børnehaven har børnene mange muligheder for at gøre alsidige erfaringer, der understøtter deres almene dannelse og sociale dannelse.  Som medarbejdere ser vi os selv som rollemodeller og vores tænkning og adfærd har en stor indflydelse på børnenes dannelsesproces.

Kulturel dannelse:

I vores børnehave oplever børnene en sproglig og kulturel mangfoldighed, der er forankret i både den tyske, den danske og den sønderjyske kultur. For os er denne flersprogede og flerkulturelle virkelighed rammen for mange dannelsesprocesser, og det afspejles på naturlig vis i vores hverdag. Børnene lærer to sprog hos os. Sange, rim og historier formidles på legende vis på tysk og dansk. De to kulturers forskellige traditioner og skikke giver børnene et indblik i og en følelse af forskelligheden og giver dermed børnene en kulturel ballast for livet. De er en del af det tyske mindretal i Nordslesvig, oplever åbenhed og tolerance og lærer, at der er mere end én måde at tale og leve på.

Social dannelse:

De forskellige fællesskaber og gruppesammensætninger, der hele tiden opstår i dagligdagen i børnehaven, giver børnene alsidige erfaringer i at være sammen.

  • Hvad gør vi, når et barn er trist, fordi han eller hun er kommet til skade, mens det legede på legepladsen?
  • Hvordan sidder vi ved bordet og lytter til hinanden, når et barn har noget på hjertet og ønsker at fortælle de andre børn om det?
  • Hvor tålmodige er vi, når vi er nødt til at vente, indtil vi er på tur, når noget deles ud?
  • Hvordan hjælper eller reagerer vi, når nogen er uheldig?
  • Hvad gør man, når man bliver vred og ikke vil være venner mere?

Dette er alt sammen omgangsformer, som vi som medarbejdere ønsker at gå foran med og formidle til børnene. At være en del af fællesskabet er både et grundlæggende privilegium, men det forpligter også.

Dialogen med børnene er meget vigtig for os, da det giver os mulighed for at tage børnenes tanker op og reflektere sammen. Grundlæggende spørgsmål som: „hvordan er man en god ven“ eller „hvad er retfærdighed“ er ting, som vi beskæftiger os med sammen med børnene.

Det er vigtigt for os, at børnene lærer at håndtere forskellighed (diversitet) og at der er plads til enhver. Hver af os kan noget og er ved at lære noget. Enhver lærer i sit eget tempo, alene eller med den nødvendige støtte eller bistand. Vi lærer af hinanden og med hinanden. Vi ser også anderledes ud og vokser meget forskelligt. At se dette som noget meget naturligt og at tale med børnene om dette, er vigtigt hver dag. Vi oplever og former vores børnehaveverden og går også ud i vores nærmiljø for at undersøge og udforske den.

De pædagogiske principper, som vi arbejder ud fra, understøtter disse holdninger.

Almen dannelse:

Sammen med børnene undrer vi os over forskellige fænomener, stiller spørgsmål og leder efter svar. Vi ønsker at opleve tingene med vores sanser: røre, se, høre, smage, lugte og føle – for os betyder det – ud i verden og et tilbud om mangfoldighed og materiale, der interesserer og motiverer børnene. At vække nysgerrighed, at eksperimentere og udforske for at forstå sammenhænge i naturen og barnets nærmiljø, er en del af vores hverdag og den vifte af aktiviteter, som vi tilbyder. Her følger vi børnenes spor og lægger vægt på det, som interesser og beskæftiger børnene. Den situationsorienterede tilgang spiller her en vigtig rolle.

Vi gør os også fælles tanker om hvordan tingene forløber hos os i børnehaven og hvordan det er derhjemme – eller hos bedstemor og bedstefar. Vi forsøger at forbinde børnenes verdener og de miljøer, hvor de bevæger sig i. På den måde forsøger vi at skabe sammenhænge hvilket bidrager til et helhedsbillede af deres liv som gør det muligt at finde sin rolle og position.

Hverdagsrutiner

Vores hverdagsrutiner former vores måde at være sammen på og vi forholder os til normer og regler. I børnehaven mødes børnenes mange forskellige oplevelser og holdninger, og vi finder sammen med børnene en fælles vej i forhold til de forskellige situationer.

  • Hvad betyder det for os at sidde sammen og spise ved bordet?
  • Hvordan omgås vi hinanden og med vores legesager på legepladsen eller i naturen?
  • Hvordan lærer vi at holde orden i garderoben og tage hensyn til hinanden?
  • Hvordan lærer man at blive blefri og selv gå på toilettet?

Det er alt sammen emner for os og for børnene – det påvirker os og det danner os. Vi lytter til børnenes tanker og meninger og tager dem med ind i dialogen. De får følelsen af at høre til og er medskabere af deres hverdag og børnehaveliv.

Digital dannelse:

Børn og forældre oplever digitale medier hos os. Vi bruger et digitalt kommunikationssystem – Famly App. Her kan børnene og deres forældre bruge det digitale medie til at se, hvad der sker i børnehaven. De kan se, hvad I-Pad eller mobiltelefon kan bruges til i forbindelse med børnehaven. Om morgenen og eftermiddagen kan de tjekke ind og ud. De kan se, hvem der kommer i dag, og hvem der ikke er der. De kan følge med via billeder og oplevelser og tale om dem derhjemme. De kan tilmelde sig sommerfesten sammen med bedstemor og bedstefar eller se, hvornår de har ferie. Her kan de også finde telefonnummeret, så mor eller far kan lave en legeaftale med deres bedste ven. Børnehaveverdenen kommer dermed en lille smule med hjem.

I-Pad er også en integreret del af og et supplement til andre pædagogiske aktiviteter. Vi kan høre musik, den kan hjælpe os med at besvare spørgsmål eller også understøtte opmærksomheden i udvalgte læringssituationer.
Vi bruger I-Pad sammen med børnene som et aktivt element og ikke bare til at beskæftige børnene.

×