DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Forældresamarbejde

I vores børnehave er et positivt forældresamarbejde meget vigtigt for os. Vi har fokus på børnenes trivsel og ønsker sammen med forældrene at støtte børnenes læring og udvikling.

Aflevere og hente børnene:

De daglige overgange med at aflevere og hente børnene er afgørende tidspunkter for at børnene får en god start på dagen godt og en god afslutning om eftermiddagen. Vi tager os gerne tid til en daglig uformel snak, idet vi her kan fortælle om en lille „stjernestund“ eller hvad barnet har lavet eller lært i dag.

Det er meget vigtigt for os at skabe en forbindelse mellem børnenes livsverdener i børnehaven og derhjemme, fordi vi ved, at det har en positiv indvirkning på børnene. Forældrenes og barnets fortællinger fra derhjemme bruger vi aktivt i vores relation til barnet. Det kan f.eks. at familien har været på ferie, og at barnet tager billeder fra ferien eller en souvenir med i børnehaven. I børnehaven taler vi så også om hvad barnet har oplevet sammen med familien. I dialog med barnet folder vi emnet “ferie” ud, f.eks. ved en rundkreds sammen med de andre børn. På den måde forbinder barnets livsverdener sig i vores fællesskab.

Denne transparente kommunikation støtter barnet i sin børnehaveverden og vi beskæftiger os konstruktivt og samvittighedsfuldt med at ledsage disse processer. Til at støtte kommunikationen mellem hjem og børnehaven har vi forskellige fokuspunkter til at skabe strukturer og betingelser, der gør en god kommunikation mulig .

1. Indkøring i børnehaven:

I vores børnehave arbejder vi med „Berliner Model“

Det betyder, at indkøring i børnehaven finder sted over flere uger, så personalet i børnehaven har god tid til at opbygge en relation til barnet. I løbet af denne tid opbygger barnet tillid, en følelse af at det nok skal gå og et tilhørsforhold til det nye miljø „børnehave“. Et par måneder før barnet starter i småbørnsgruppe eller børnehave inviterer vi til et besøg og til en samtale, hvor opstarten forberedes.

Vi taler om, hvordan vi og forældrene derhjemme kan understøtte barnet bedst i denne fase og hvad vi skal være forberedt på. Hver familie og hvert barn er forskellig og vi tilpasser os de individuelle behov ud fra viden ud fra „Berliner-modellen“. Vi sikrer, at der etableres en positiv relation, som danner grundlag for vores videre samarbejde.

Fokuspunkt 2: Udviklingssamtaler:

Vi tilbyder udviklingssamtaler med regelmæssige mellemrum. Her vil vi gerne informere om børnenes aktuelle udviklingsniveau og fremadrettede perspektiver. Vi er i dialog med forældrene og lytter til hvordan barnet opleves i hjemmet og hvilke tanker de gør sig. Vi fortæller om vores oplevelser og billede af barnet i børnehaven. Dette giver ofte anledning til at tale om børns udvikling og læringstrin, og der træffes aftaler om hvordan vi støtter barnet bedst i børnehaven, og hvordan forældre kan understøtte deres barn derhjemme.

  • Hvilke bøger er gode at læse sammen med barnet og hvordan kan man gøre det
  • Hvilke spil er lige nu godt for barnets udvikling
  • Hvilke sange og rim bruger vi som barnet også genkender derhjemme
  • Hvilke venskaber er barnet ved at opbygge og hvilke legeaftaler kan der laves derhjemme

Denne viden er med til at støtte barnets læring, fordi vi som voksne er med til at skabe forbindelser i barnets livsverdener.

Fokuspunkt 3: Forældreaftener og traditioner:

I løbet af året er der flere forældreaftener. Her drøftes relevante emner såsom planlægning, forandringer og ændrede krav i hverdagen. Vi fortæller om, hvad børnene og grupperne er optaget af og kommer med forslag til, hvordan man kan følge op på disse emner derhjemme. For eksempel kan vi drøfte om hverdagsrutinerne omkring måltider. Hvad er for os vigtigt at formidle ved bordet når vi spiser og hvordan skaber vi en positiv atmosfære under spisningen uden magtkampe eller konflikter? Hvordan kan vi være gode rollemodeller, og hvad skal børnene lære?

Det er vigtigt at forældrene lærer hinanden at kende og at de har muligheder for at udveksle synspunkter. Mange familier vil gennem børnenes kontakter ledsage hinanden i lang tid og derved følges ad i børnenes venskaber og fritidsaktiviteter. Børnene føler derigennem, at de vokser op i et fællesskab og at deres verdener udvides.

Vores regelmæssige forældrecafeer kan skabe et hyggeligt samvær, og børnene nyder det, når mor eller far er i børnehaven. Traditioner i juletiden, ved påske og ved høstfest er vigtige begivenheder, der formidler værdier og orientering i vores kultur. Disse værdier er af stor betydning, og festerne er forberedt og organiseret med stor kærlighed og glæde sammen med og for børn og familier.

Fokuspunkt 4.Meddelelser over "Famly"

Gennem vores „Famly“ app, kan forældre dagligt tjekke deres barn ind og ud af børnehaven. Barnets ferie kan ligeledes angives via appen, og hvis det er nødvendigt, kan vi via appen angive barnets sovetider, så forældre kan planlægge afhentningstiden individuelt. Informationer, invitationer, nyheder eller billeder af aktiviteterne sendes via appen, så de kan ses via smartphonen uanset placering- et miljøvenligt og moderne kommunikationsmiddel.

Sammenhæng

Da vi som integreret institution har en glidende overgang fra småbørnsområdet til børnehaven, er vi i tæt dialog med forældrene når der er tid til overgangen. Vi tager udgangspunkt i barnets individuelle udvikling og er i dialog med forældrene, hvornår barnet er klar til hverdagen i børnehaven. Vi planlægger overgangen så den giver mening for barnet og at forældre og børn føler sig taget ved hånden, når dette nye skridt tages.

Vi lader på nogle tidspunkter på dagen barnet deltage i hverdagen i børnehaven, og det kan få lov til at snuse her og der til aktiviteterne. Alt efter behov udvider vi deltagelsen i børnehavelivet, og finder det rigtige tidspunkt at sige farvel til småbørnsgruppen.

Overgangen til skole er i læreplanen beskrevet under punktet: Det pædagogiske grundlag sammenhæng – her er der en detaljeret beskrivelse af denne proces.

×