DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Børnefællesskaber

"En dag uden en ven er som en gryde, uden en eneste dråbe honning."
Citat fra Peter Plys:

Funktionsorienteret tilgang og identitetsdannelse

I vores børnehave lægger vi stor vægt på, at børnene udvikler en ** følelse at høre til . Vi forsøger at skabe en bred vifte af pædagogiske aktiviteter, hvor alle børn kan deltage i på deres egen måde. Det kan både være i det store fællesskab**, hvor hele børnehaven gør noget sammen,f.eks. når alle børn deltager ved et teater i byen eller deltager ved en byfest eller når der i børnehaven leges sammen på tværs af de forskellige aldersgrupper. Dette bidrager til at der opstår nye venskaber og relationer.

Børnene er også i mindre grupper, for eksempel i vores naturgruppe, gymnastikgruppen, svømmegruppen eller gruppen af de store børn, der snart skal i skole. Børnene lærer at være en del af mange forskellige fællesskaber og lærer, hvilke grupper de tilhører . Det giver børnene mulighed for at afprøve forskellige positioner og også etablere en række forskellige relationer. Det er vigtigt for os at der skabes plads til alle i fællesskabet.

Venner og relationer

Hvis barnet kan fordybe sig i en aktivitet med andre børn, fx når man leger med vand, kan der opstå en unik følelse af fællesskab Barnet kan komme i flow og føle sig tæt forbundet.

Især i de første leveår udvikler barnet færdigheder som det skal bruge til at kunne indgå i fællesskaber. Det skal lære at udtrykke deres egne behov eller nogle gange at kunne indgå et kompromis, fx når legetøj skal deles eller man gerne vil have den voksnes opmærksomhed. At mestre dette er en kompetence, der gør barnet i stand til gennem ** relationer** at knytte venskaber.

Vi understøtter barnet i allerede fra småbarnsaldren at kunne udtrykke sine egne behov og følelser og senere også at kunne forstå andres behov og følelser. Dette gør vi ved at vi lægger vægt på at alle børn i gruppen får lov til at fortælle, ved at fremhæve det som barnet er særlig god til og idet vi viser at alle kan bidrage med noget til fællesskabet. Går vi i gang med en aktivitet f.eks. at male et billede, starter vi med at fordele opgaverne. Hvem henter papir, hvem henter farver, hvem lægger dug på og hvem henter forklæder osv. – alt dette giver børnene mulighed for at føle sig som en vigtig del af fællesskabet.

Dette hjælper også med at forebygge mobning, idet hvert barn har en opgave og derved lettere ses og accepteres i gruppen. Det kræver at de voksne har en god viden om gruppen og dens dynamik.

Konflikter

Den voksne er en rollemodel for børnene og stiller, i tilfælde af konflikter, åbne spørgsmål til børnene så de støttes i at tænke over egne løsningsforslag og i at fortælle dem til gruppen, hvorved der skabes grundlag for venskaber i børnegruppen.

Koloni

Én gang om året tager de ældste børn fra børnehaven på koloni over to nætter. Her oplever vi hver gang, at der opstår en meget stærk gruppefølelse, der fortsætter ind i det videre arbejde med gruppen i børnehaven. Børnene lærer sig selv og deres gruppe at kende, sammenligner sig og får et stærkere bånd til hinanden og til pædagogerne. Nye venskaber og relationer opstår. Denne følelse af at høre til gruppen og i fællesskabet bliver især styrket i det sidste år af børnehaven, hvor børnene oplever en endnu større vifte af aktiviteter.

Forældrenes medansvar

Venskaber og relationer mellem børn dannes på et grundlag af anerkendelse og tolerance. Vi støtter børnene i at få venner, der kan styrkes i det lange løb. Legeaftaler, hvor børnene besøger hinanden, hvor de oplever vennens hjem, fx hvor familien bor, hvilke dyr man måske har derhjemme, eller hvordan man lever som familie, bidrager meget til at lære sin ven at kende og forstå sin ven. Her kan forældrene bidrage til at børnene føler sig godt tilpas i de forskellige fællesskaber.

×