Kultur, æstetik og fællesskab
Indtryk og udtryk
At beskæftige sig med kultur fremmer børns selvtillid, motivation og udholdenhed. Færdigheder i forhold til kommunikation at kunne indgå i fællesskaber, fleksibilitet og tolerance bliver styrket. Kultur udfolder børns sansning og kreativitet. Æstetiske oplevelser er som udgangspunkt fri for krav fra udefra kommende opgaver, funktioner og mål. Gennem et stimulerende miljø lærer børnene at forstå verden omkring dem, at udtrykke sig på forskellige måder og at opleve sig selv som en del af den.
Kreativt virke i fællesskabet
Vi ønsker at skabe et læringsmiljø, der inspirerer og udfordrer børn. Vores kulturelle værdier og tilbud bliver formidlet til alle børn. De får mulighed for at udvikle sig uafhængigt af deres kompetencer, deres kulturelle eller sociale oprindelse. Vi sikrer, at alle børn får forskellige oplevelser, både individuelt og i en gruppe, som de kan orientere sig i forhold til. I disse situationer lærer de også at omgås hinanden med respekt.
Vi ønsker at fremme og støtte børnenes selvstændige eksperimenteren. De gør sig deres egne erfaringer i deres verden, der forankres i krop, hænder og sanser. Børnene får stillet en bred vifte af materialer og udtryksformer til rådighed.
Æstetik og læringsmiljø
Det pædagogiske læringsmiljø understøtter både den kreative aktivitet og den æstetiske oplevelse – både som tilskuer og når børnene udfolder deres egen skabende og kreative aktivitet.
Disse forskellige indtryk formidler vi til børnene gennem en bestemt udformning af indendørs og udendørs rumhvor børnene opholder sig og bliver inspireret til at beskæftige sig med de tilbudte materialer. Vi er opmærksomme på, hvordan vi indretter rummene og arrangerer materialer, så disse har en ** opfordringskraft** for børnene.
Maleredskaber såsom papir, tegne- og farveblyanter, voksfarver, vandfarver og pensler er tilgængelige i vores kreative læringsrum så børnene motiveres til selvstændig kreativitet. Børnene ved, hvilket materiale der er til rådighed og spørger f.eks. om modelervoks og andet kreativt materiale. Børnene har således fri adgang til materiale eller kan også efterspørge specifikt materiale. De kan udfolde sig kreativt og omsætte deres ideer. Børnene kan eksperimentere og fordybe sig efter Pippi Langstrømpes motto: „Ich mach mir die Welt wie sie mir gefällt“ – jeg gør verden til den som jeg kan lide
At leve kultur i rutinepædagogik og medbestemmelse
Vi har en fastlagt ramme for hverdagen i børnehaven, der gør det muligt for dem at orientere sig om dagen og ugens gang.
Vores tilbagevendende ritualer såsom de daglige samlinger eller aktiviteter, der finder sted på bestemte dage om ugen, giver børnene mulighed for at orientere sig
Børnene ved, at når de voksne inviterer til rundkreds, at vi så skal samles. Dette er forbundet med faste ritualer i grupperne. Her fortæller vi hvad der skal ske i løbet af dagen og om de forskellige aktiviteter. Formålet er at give børnene mulighed for at vælge et bestemt tilbud og deltage i det på en forpligtende måde. Børnenes ønsker og ideer bliver hørt og omsat i dette forum.
Vores fælles måltider udgør et vigtigt pædagogisk rum for kulturel dannelse. Vi beskæftiger os med de madvarer som vi laver mad eller bager med . Vi bruger vores sanser og taler om vores livret, og hvordan en ret eller indholdet af madkassen er tilberedt. Vi er samlet, mens vi spiser og formidler værdier ved bordet.
Kulturelle udtryksformer og børnenes spor
En praksisfortælling: Børnene blander farver fra efterårsmarker eller en stormfuld himmel, og derefter laves collage-tegninger af scener, såsom flyvende blade eller mennesker der går med lanterner. Børnene ledsages og udfordres her af vores medarbejdere. De arbejder på et forudbestemt emne, men kan udfolde sig frit og inspirere hinanden. Vi vil noget med børnene, men giver dem tid og plads til at udleve deres kreativitet. Det færdige arbejde, som derefter hænges på et synligt sted, gør børnene stolte, og de kan lide at vise det til deres forældre
Det billedlige udtryk er det vigtigste kendetegn ved barnlig kreativitet, og ofte gør et barn opmærksom på sig selv, især gennem en tegning eller viser særlig udholdenhed og fordybelse ved tegningen. Når de maler, bearbejder de også deres erfaringer og viden om deres egen verden.
At udfolde ens egen kreativitet og ens eget udtryk styrker selvværdet At tilskynde dem til ikke at kunne gøre noget forkert er en vigtig forudsætning for, at børn tør udtrykke sig på deres egen måde.
Musik som tilbud fra en tidlig alder
Instrumenter og lyde understøtter det kulturelle udtryk i vores børnehave og efterlader spor. Vi arbejder meget med forskellige instrumenter, akkompagnement på guitar og melodier. Vores instrumenter omfatter bongo, klokkespil, rasleæg, tamburiner, claves og klangskåle. Børnene får lov til at afprøve instrumenter på en ikke forud fastlagt måde og f.eks. udforske guitaren i en-til-en med en voksen.
At gøre brug af kulturelle tilbud
Vi udnytter i høj grad forskellige tilbud for at give børnene kulturelle oplevelser. Vi besøger biblioteker, teatre og museer som en del en af vores aktiviteter. Bogbussen fra de tyske biblioteker kommer på besøg i børnehaven med jævne mellemrum. Her får børnene mulighed for at være med til at vælge bøgerne. Besøg på det tyske bibliotek i Tinglev giver os mulighed for at opleve en billedbogsbiograf, til at kigge i bøger og til at lege spil. Denne service levers også “ af huset“ i et samarbejde mellem biblioteket og børnehaven. Udflugter til dukketeateret eller til det årlige juleteater i Flensborg med et efterfølgende besøg i byen gør særlig indtryk på børnene .Disse aktiviteter forberedes og efterbearbejdes sammen med børnene, så vi kan opfange deres sansninger og indtryk.
Kulturel formidling gennem vores traditioner
Vi formidler børnene forskellige fester og traditioner og fejrer dem sammen med dem og deres forældre.
Historien om St. Martin, der deler sin kappe med de fattige, opleves af vores børn gennem sang og rollespil. Der bliver produceret små lanterner og den store lanternetur om aftenen gennem landsbyen samt Kasperle-teater er nogle tyske traditioner, der adskiller sig fra dansk kultur. Forberedelsen til jul og krybbespil for børnene i kirken som en kristen fest, samt fejringen af fastelavn som en oprindeligt hedensk fest er også en integreret del af vores årlige fester og traditioner.