DKA - Rapstedt, Bülderup und Tingleff

Sammenhænge

Vi kender skolen - skolen kender os!

Det betyder for vores børn, at de med stor forventningsglæde og sommerfugle i maven kan starte i skolen og dermed ind i et nyt afsnit af deres liv.

Medarbejderne fra børnehaven og lærerne i indskolingen arbejder tæt sammen og planlægger børnenes skolestart et helt år forud.

Børnene lærer førskolelærerne og SFO-personalet at kende allerede i børnehaven. Når vi besøger skolen, deltager i undervisningen i 0. klasse og i fælles arrangementer eller projekter, vænner vores kommende børnehavebørn sig til livet på skolen og lærer lokalerne og rutinerne at kende.

Skolens personale besøger også børnene i børnehaven og deltager i vores traditioner og fester så børn og familier kan lære dem at kende.

Når den store dag så kommer, når man siger farvel til børnehaven og starter i skole, ser man frem til noget nyt, men man ved allerede noget om skolen og lærerne – det giver ro og overskud til at kunne koncentrere sig om læring og de nye sociale sammenhænge i klassen.

Tæt samarbejde med forældrene

Det er vigtigt for os i børnehaven, at vi hele tiden er i tæt dialog med forældrene om børnenes skoleparathed. Forældreaftener og individuelle samtaler, især i børnehavens sidste år, støtter den gode overgang og barnets forventningsglæde til skolestarten.

Vi har hele tiden fokus på børnenes alsidige udvikling og arbejder målrettet for at sikre, at børnene er „klar parat til skolestart“! Det betyder, at vi lægger meget vægt på at børnenes social-emotionelle færdigheder er veludviklede. Vi tænker her på resiliens -begrebet – det er vigtigt for os at børnene er godt rustet til skolestarten og er klar til at møde både nye og ind i mellem også udfordrende og svære ting. Et af vores ledende principper er: „Jeg har hold på mig selv“. Hvis børnene bliver i stand til mere og mere at tænke og handle selvreguleret, bliver det lettere at blive en del af fællesskabet og det skaber en rigtig god forudsætning for læring.

Vi lægger naturligvis også stor vægt på, at børnene lærer faglige færdigheder og kompetencer svarende til deres alder. Her er vi løbende i tæt kontakt med forældrene for at drøfte børnenes udviklingsskridt og giver også råd og forslag til hvordan forældrene kan støtte barnets udvikling. Vi arbejder målrettet med de eksekutive funktioner, hvor vi fremmer udviklingen af børnenes arbejdshukommelse, inhibition og kognitive fleksibilitet. Vi ønsker at give børnene de bedste forudsætninger for en alsidig og god parathed til at lære og at de er i stand til at deltage i undervisningen i skolen.

Farvel og ny begyndelse:

En dør lukker sig og ny dør åbner sig – vi lægger stor vægt på, at alle børn og familier i børnehaven får sagt „farvel“ og får taget afsked. Børnehaveperioden er en lang og værdifuld periode i børnenes liv, og de har her etableret mange stærke relationer uden for deres familie. De går nu videre til et nyt vigtigt livsafsnit, hvor de har brug for en masse af det, de har lært i børnehaven for at få en god start i skolen.

Vi giver dem symbolsk en skoletaske fuld af selvværd og selvtillid med på vejen!!!

×