Dokumentation
I vores dokumentationsarbejde bruger vi forskellige værktøjer til at følge barnets udvikling og de forskellige pædagogiske processer på forskellige niveauer.
Disse består af følgende:
- Dokumentation af pædagogisk praksis:
Vi bruger forskellige værktøjer til at dokumentere den pædagogiske praksis.
Portfolio mapper med billeder, børns tegninger, osv. Fortæller om livet i børnehaven.
Meddelelser og billeder fra hverdagen på Famly eller udstillinger af ting som børnene har lavet, gør det synligt for barnet at være en del af fællesskabet. Barnet vokser og kan udvikle sin egen identitet over tid.
For at inkludere børneperspektivet i dokumentationen bruger vi børneinterviews, hvor vi stiller barnet/børnene spørgsmål om specifikke emner.
Måneds- og ugeplaner viser aktivitetstilbuddene til børnene, og med hvilke læreplanstemaer man arbejder med i øjeblikket .Gennem Plexus-modellen sættes der mål for de kommende forløb og understøtter den didaktiske planlægning .
(Se pdf-Dokumentationswerkzeuge pädagogische Praxis)
- Dokumentation af barnets læringsproces:
Vi arbejder med fortløbende læringshistorier for hvert barn, hvor barnets oplevelser og læringstrin fastholdes over tid i vores tid i småbørnsgruppe og børnehaven. Derudover beder vi også forældre om at bidrage til læringshistorierne.
(se PDF-Lerngeschichten)
- Dokumentation af barnets individuelle udvikling:
Vi følger barnets individuelle udvikling ved at bruge standardiseret observationsmateriale til at dokumentere den sproglige, motoriske og social-følelsesmæssige udvikling, f.eks. TRAS, TRASMO og Perik. Vi bruger denne viden i den daglige dialog med forældre og i teamet til at planlægge aktiviteter svarende til den aktuelle udvikling.
I tilfælde af udviklingsforsinkelser bruger vi forskellige uddybende tests og observationsmaterialer til at afgøre, om der er behov for hjælp fra eksterne samarbejdspartnere såsom PPR eller Schulpsychologischer Dienst.
(Se PDF-dokumentationsværktøjer til børn).
De ovennævnte observationsværktøjer til barnets udvikling og læringshistorierne bruges i forældresamtaler, ved overgangsarbejdet fra småbørnsgruppen til børnehaven og fra børnehave til skole. De indgår også i den daglige planlægning af gruppeopdeling og pædagogiske aktiviteter.